Over ons

In 1974 werd het merk Skandia in Nederland geïntroduceerd. Skandia was daarmee het eerste merk op de Nederlandse markt die een breed assortiment handgereedschap voor de doe-het-zelver aanbood. Kwalitatief goede producten met een aantrekkelijke prijs voor de echte klusser. Het merk Skandia werd ook in Nederland al snel een succes. Inmiddels is Skandia uitgegroeid tot één van de grootste handgereedschap merken van Nederland.

Ook zijn huisstijl, met de herkenbare kleuren oranje en zwart en een uitstraling die past bij de huidige tijd. Skandia vindt het zeer belangrijk dat zijn producten van goede kwaliteit zijn. Mede hierdoor heeft Skandia een goede positie en betrouwbare naamsbekendheid in de markt verkregen. Ons zeer brede assortiment is uniek te noemen. Voor iedere klus in en om het huis, groot of klein, heeft Skandia het juiste handgereedschap in zijn assortiment.

Kenmerken van het merk Skandia
- Skandia heeft een 'geen gezeur garantie', levenslange garantie voor vele producten.
- Skandia heeft gereedschap voor vrijwel elke klus
- Skandia staat in de top-3 van bekende gereedschapsmerken
- Skandia kent een breed en diep assortiment
- Skandia heeft diverse eigen patenten en eigen ontwikkelingen
- Skandia heeft een herkenbaar uiterlijk: strak zwart en oranje
- Skandia heeft van 1 soort gereedschap vaak meerdere uitvoeringen; ook ergonomisch en comfortabel

Een kleine reis door de Skandia-tijd:
1921
het ontstaan van het merk Skandia als fietsenmerk. Fiets- en brommerfabriek Bismarck uit Bergerhof (Dld) brengt fietsen op de markt onder de naam Skandia

1927 de verkoop van de naam en de registraties van het merk aan een gereedschapshandelaar Müller & Vetter uit Wuppertal-Ronsdorf. Zij brengen het merk Skandia als gereedschapsmerk op de Duitse, Zweedse en Zwitserse markt. De kleurencombinatie in deze jaren was blauw/geel.

1974 het merk Skandia werd naar Nederland gehaald door de firma Ankor uit Leidschendam. Om het merk te introduceren werden enkele grondbeginselen vastgelegd:
- een frisse herkenbare kleurstelling (bruin/oranje)
- uniforme verpakkingen, veel dezelfde blisters of kaarten
- producten zoveel mogelijk voorzien van een ophanggat
- goede kwaliteit voor een redelijke prijs

Skandia was hiermee het eerste gereedschapsmerk wat zich volledig richtte op de doe-het-zelver.

1975 op de voorjaarsbeurs in Utrecht werd het merk groots geintroduceerd:
indien de inhoud van de wand aangeschaft werd, kreeg de winkelier het oranje/bruine stellingmateriaal er gratis bij en werd de wand in de winkel geplaatst

1979 campagne met TV commercials en de introductie van Skandi-Janus. Een stripfiguur in de echte wereld.

1981 verovering van de Belgische markt
1983 hoofdsponsor van de film "De Lift" van regisseur Dick Maas en acteur Huub Stapel
1992 in dit jaar werden de kleuren aangepast naar oranje/zwart
1999 uitbreiding van het assortiment met tuingereedschap
2001 overgang naar milieuvriendelijke / recyclebare verpakkingen
2013 het tuingereedschap wordt ondergebracht bij het merk Hendrik Jan de tuinman
2018 introductie van een werkhandschoenenlijn voorzien van een handige handmaat hulp
2019 overname van het merk Skandia door Euretco, het merk wordt nu exclusief aangeboden bij de Hubo ondernemers